פותחים את ועדת הכספים- חוויות מארכיון הכנסת…

הכל התחיל משיחה עם ניר הירשמן מהמשרד של מיקי איתן. דיברנו על שקיפות של הממשלה והוא אמר לי ש”מכונת הצילום האחרונה בישראל שעדיין מדפיסה דפים גדולים וישנים עם החורים בצדדים שאפשר לתלוש, היא זו שאיתה מדפיסים את הבקשות להעברות תקציביות בוועדת הכספים. אם אתם רוצים להנגיש מידע קריטי על תקציב המדינה, תדאגו להנגיש את ההעברות התקציביות בוועדת הכספים”.

העברה תקציבית

 

אז החלטנו להרים את הכפפה.

כמה שיחות טלפון עם מזכירות ועדת הכספים, אנשי משרד האוצר ועוזרים פרלמנטריים סיפקו תשובה ראשונית לגבי חוסר הנגישות של מידע על ההעברות התקציביות:

1. תקציב המדינה מאושר על ידי הממשלה ואח”כ הכנסת מדי שנה (או שנתיים, בשנים האחרונות). אבל אחרי שהוא מאושר, הוא משתנה עוד המון, כפי שניתן להתרשם באתר שלנו “התקציב הפתוח“. הדרך של הכנסת בכל זאת לפקח על שינויי התקציב לעומת התקציב שהיא אישרה היא על ידי ועדת הכספים, שהיא הוועדה שמוסמכת לאשר שינויי תקציב- “העברות תקציביות”.

2. יש שני סוגים של העברות תקציביות. הראשונה היא “פנייה תקציבית”, אותה אגף תקציבים מעביר לוועדת הכספים ומבקש שיאשרו העברה של תקציב כזה או אחר מסעיף אחד לסעיף אחר. בישיבת ועדת הכספים דנים בזה ואם יש רוב, מאשרים והכסף עובר בין הסעיפים. השנייה היא “הודעה תקציבית”, בה האוצר מבקש להעביר עודפי תקציב משנה מסוימת לשנה אחרת’, או סכומים קטנים בין סעיפים, הוא מיידע את ועדת הכספים על כך ואם במשך 21 יום אין מתנגדים- זה עובר.

3. את כלל הפניות וההודעות התקציביות אגף התקציבים באוצר מעביר בעותק קשיח למזכירות הוועדה אשר מפיצה לח”כים. לעתים מראש, לעתים באותו היום של ישיבת הוועדה, ולעתים אף תוך כדי הישיבה… כמובן שכמויות החומר יכולות להצטבר למאות עמודים בישיבה אחת, ולח”כים אין אפשרות אמיתית לעבור על הכל ולפקח ביעילות. הנה הדברים שאמרה חברת הוועדה ח”כ רוחמה אברהם-בלילא בישיבה ב-4.10.11:

“אדוני היושב ראש, אני יודעת שבאיזשהו אופן האוצר רואה את ועדת הכספים כחותמת גומי. אני מדברת על כל נושא ההעברות התקציביות. לא יכול להיות שההעברות התקציביות האלה – אני מחזיקה את הנייר והוא חם מההדפסה – מגיעות והן מוכנות מלפני בערך שלושה שבועות. יש לי כאן העברה תקציבית אחת שהוכנה ב-15 בספטמבר 2011, יש רבות שהוכנו ב-20 בספטמבר, ב-27 בספטמבר, כאשר האחרונות הן מה-4 באוקטובר. אי אפשר כל פעם מחדש להיות חותמת גומי, להביא את זה בבוקר והוועדה מאשרת את זה בצהרים.

אני חושבת שמן הראוי שהוועדה הזאת, למען השקיפות וההגינות, תלמד את כל ההעברות התקציביות האלה. לא יכול להיות שכל שני וחמישי נעביר אותן מעכשיו לעכשיו. אני מציעה שלפחות המינימום יהיה שלושה ימים כדי שחברי הוועדה יקבלו, ילמדו, יראו מאיפה זה מגיע, לאן זה הולך, האם זה נכון או האם זה לא נכון. אני חושבת שהגיע הזמן לעשות סדר בעניין הזה. אי אפשר להיות חותמת גומי של הממשלה הזאת.”

4. כמובן שלאוצר יש את כל החומר אצלו בפורמט דיגיטלי וניתן לעיבוד, על גבי מערכות המחשוב. אבל נוח לו שלכנסת ולציבור אין את האפשרות האמיתית לפקח עליו…

ואת זה אנחנו רוצים לשנות.

כלל ההעברות המאושרות על ידי ועדת הכספים מגיעות לארכיון הכנסת, לעתים עוד באותו היום. אז פנינו לארכיון הכנסת והתחלנו בעבודת נמלים מתישה- צילום של כל ההעברות התקציביות המלאות, דף אחר דף , של שנת 2011 (וזה המון, בערך 2,000 דפים…). המטרה- להעלות את כולם בפורמט PDF לאתר “כנסת פתוחה” , במקומות המתאימים בתוך הפרוטוקולים של ועדת הכספים. זה דורש הרבה זמן מול מכונת הצילום הישנה והמקרטעת של ארכיון הכנסת, הרבה שעות משותפות עם העובדים המסורים במסדרונות האפורים של הארכיון, ואח”כ פעולת crowdsourcing  מאומצת לתיוג כלל הקבצים, איתור מידע מעניין, ופיתוח הקוד שיטמיע אותם ב”כנסת פתוחה”.

פנייה תקציבית

המטרה היא בעצם להפעיל לחץ ציבורי על האוצר ועל ועדת הכספים לחשוף את כלל ההעברות בצורה מסודרת, דיגיטלית וניתנת לעיבוד, באתר האוצר או בפורטל ועדת הכספים באתר הכנסת (כמו שוועדות אחרות עושות, אגב…), שבוע לפני כל ישיבה. ככה, יהיה לח”כים זמן ללמוד את החומר, לציבור יהיה זמן להגיב, להכיר ולהציע לח”כים רעיונות והסתייגויות, והשקיפות וההשתתפות הציבורית יגברו.

האם נצליח? זה תלוי כמובן בלחץ הציבורי שנצליח לייצר, וזה כמובן תלוי בכל אחד ואחד מכם. ועדת הכספים יכולה להיות הסנונית הראשונה במהלך רחב של חשיפה והנגשה של מידע ששייך לכולנו, כך שנוכל להבין יותר טוב ולהשפיע הרבה יותר על הפוליטיקה בישראל.

רוצים עוד הוכחה לחשיבות המהלך? אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה הזו שהתפרסמה ב-YNET לפני כמה ימים.

אנשים שמעוניינים לעזור למהלך מוזמנים ליצור איתי קשר, [email protected]

 

3 תגובות

פינגבקים וטרקבקים

  1. […] לא הרבה השתנה מאז שרוחמה אברהם בלילא, חברת הכנסת של קדימה בכנסת ה- 18, אמרה את הדברים האלה ליו"ר ועדת הכספים דאז משה גפני מיהדות התורה בדיון מיום 4.10.11. מדי שבוע מתכנסת הוועדה ומאשרת בזו אחר זו את ההעברות התקציביות שמבקש משרד האוצר להעביר מסעיף תקציבי כזה או אחר. פעמים רבות זה קורה, כפי שהעידה עמיתתי אילנה בן עזרא, גם בלי שלנוכחים יש מושג ירוק על מה הם מצביעים. […]

  2. […] שהוא מבקש לבצע רק זמן קצר לפני הדיון, על גבי צרור דפים מודפסים. בסרטון הזה שצולם על ידי הלשכה של חה"כ אבישי ברוורמן […]

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *