מי המשרד הכי שקוף?

רצינו לספר לכם שיש לנו אתר טרי טרי, מבית היוצר של מפתח התקציב, ושהצגנו אותו אתמול בוועדת השקיפות בכנסת. אבל לפני הכל, קצת על מה זה, למה ואיך:

את תקציב המדינה אתם כבר מכירים – זה הבועות הצבעוניות ב- obudget.org. גם על ההעברות התקציביות – צינורות הכסף המסתוריים שבהם מיליארדים זורמים מדי שבוע בוועדת הכספים – כבר כתבנו המון. אז היום נדבר על התקשרויות הרכש של הממשלה – לאן הכסף שלנו הולך באמת. אבל באמת. כמה כסף הוציאה הממשלה על בניית בתי ספר, סלילת כבישים ורכישת תרופות לבתי חולים, או לחילופין כמה שילמה לחברת HP ללא מכרז על תעודות זהות ביומטריות בשישה מיליון עותקים, שמעלים אבק במחסן כי האזרחים כלל לא מעוניינים להשתמש בהן.

מפתח התקציב מציג את ההתקשרויות בפטור, אותן הוא שואב מאתר מנהל הרכש הממשלתי. אך את הנתונים לגבי עלויות של ההתקשרויות במכרז המדינה ממאנת לחשוף. למרות החלטת ממשלה שהתקבלה עוד בדצמבר 2013 בדבר פרסום ייזום של מסמכי התקשרות בין רשויות המדינה לגופים פרטיים תוך חודש מיום חתימתם – עד דצמבר 2015 פורסמו 32 חוזי התקשרויות בלבד מתוך אלפי התקשרויות בסכום של 100 מיליארד שקל בשנה שנעשו בפועל.

בשנה האחרונה אנחנו בסדנא עבדנו קשה כדי לקדם שקיפות בהוצאות הממשלה. פעלנו לצד ראשת היחידה לחופש המידע רבקי דב”ש, שניסחה יחד עם החשכ”לית נוהל פרסום התקשרויות ממשלה  (נוהל 10) כדי להקל, ליעל ולשדל את המשרדים והיחידות לפרסם באופן קבוע את דוחות הרכש שלהם; יזמנו דיונים בוועדת השקיפות של הכנסת בראשותה של ח”כ סתיו שפיר, והגשנו ניירות עמדה לעניין אי יישום החלטת הממשלה 1116 בדבר פרסום הסכמי ההתקשרות עם ספקים ובעיות ביישום נוהל 10. והינה, בעקבות המאמצים המשותפים השינוי מתחיל להתרחש ואתר היחידה לחופש המידע מתחיל אט אט להתמלא בדו”חות.

המדד

כאן נכנס לסיפור האתר החדש שפיתחנו כדי לשמש מדד חי לעמידת הרשויות בנוהל ולצפות בהתקדמות. המדד מדרג את הדו”חות המפורסמים לפי 11 קריטריונים שונים, כגון מילוי כל פרטי ההתקשרויות, פרסום בזמן וכו’. עכשיו נסו לנחש מי מבין המשרדים במקום הראשון ומי באחרון? משרד הפנים או משרד האוצר? משרד ראש הממשלה או משרד המשפטים?

הינה הסיקור של הדיון בדה מרקר.
אפשר גם לצפות בכל הדיון בווידאו או להאזין לו ב-mp3.