שלא נדע
פורסם ב-mako ב-7/1/2016.
מאת דרור גלוברמן
מרשות השידור ועד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – זה הקרב שלא ידעתם שמעניין אתכם: הקרב על חופש המידע. מישהו מסתיר עכשיו את המידע שיכול לשפר גם את החיים שלכם.
פורסם ב-mako ב-7/1/2016.
מאת דרור גלוברמן
מרשות השידור ועד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – זה הקרב שלא ידעתם שמעניין אתכם: הקרב על חופש המידע. מישהו מסתיר עכשיו את המידע שיכול לשפר גם את החיים שלכם.
פורסם בכלכליסט ב-6/1/2016.
מאת עומר כביר.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה רשיון שימוש פתוח, במטרה להפוך את המידע הממשלתי זמין לציבור. היועץ המשפטי של הלשכה: “מדובר במהפכה, לא פחות”.
הפוסט פורסם במקור בבלוג עובר ושב ב-29.12.2015
זמן קצר לפני אישור תקציב 2015-16, פרסם משרד האוצר (בהנחיית היועמ”ש) את רשימת ההסכמים הפוליטיים שנערכו אגב אישור התקציב. מדובר בהסכמות בעל פה של משרד האוצר עם חברי כנסת או מפלגות להוספת סכומי כסף לסעיפים ספציפיים בתקציב המדינה.
החשש כמובן בהסכמים פוליטיים כאלו הוא שהם מיועדים לא רק לתמוך במטרות כלליות, אלא גם להעביר כספים לארגונים ספציפיים המקורבים לחברי הכנסת, כחלק ממנגנון של שוחד פוליטי. לכן, חשוב לדעת מיהם הארגונים הספציפיים שעתידים להינות מהכספים באותם הסכמים.
כדי לפצח לאילו עמותות וארגונים הם מיועדים לא הסתפקנו במידע שפורסם במסמך המקורי, אלא פנינו למשרד האוצרוביקשנו לקבל מידע על ההסכמים ברמת התקנה התקציבית, שהיא הרמה המפורטת ביותר של התקציב ונרשמת ב 8 ספרות. הנתון של התקנה התקציבית מאפשר לחקור מיהם הגופים שקיבלו כספים מאותו סעיף בשנים קודמות (מידע שמופיע באתר “מפתח התקציב”) ומכאן אפשר להסיק מיהם הגופים שכנראה אמורים ליהנות מההסכמים.
ההיגיון שהנחה אותנו הוא כזה: היות שחברי כנסת אינם יכולים להשפיע מי יהיו הגופים שיקבלו כסף מתקנה מסויימת (החלטה כזאת היא בסמכות המשרד הממשלתי), הדרך האפקטיבית ביותר לחברי כנסת לדאוג כי כספים מסויימים יגיעו לעמותות ספציפיות הוא לבקש להוסיף כסף לתקנות שהם יודעים ממילא מי נהנה מהן.
בתגובה לבקשה שלנו, האוצר שחרר בסופו של דבר את המידע, ואפילו בפורמט דיגיטלי. כעת, אנחנו זקוקים לעזרה שלכם לפצח את ההסכמים.
בטבלה הבאה תוכלו לראות את רשימת ההסכמים המלאה, כאשר בכל הסכם מפורטת התקנה התקציבית הספציפית, עם לינק לאותה תקנה באתר “מפתח התקציב”, שם ניתן לראות את פירוט התמיכות מאותה תקנה בשנים קודמות.
כפי שתוכלו לראות בטבלה, לגבי חלק מההסכמים הצלחנו לזהות עמותות מסויימות שנהנו בעבר מחלק ניכר מאותן תקנות, מה שמעלה מבחינתנו את החשד שהכוונה היא להעביר את הכספים אליהן:
כעת אנו זקוקים לעזרתכם בשביל להמשיך ולבדוק האם קיימת זיקה בין חברי הכנסת שביקשו את תוספות התקציב לבין הגופים שעתידים ליהנות מהן. רוצים לעזור? היכנסו לטבלה המלאה כאן – תרמו והוסיפו הערות.
למידע עדכני על סעיפי תקציב, העברות תקציביות, והעברות לגופים פרטיים בעזרת תמיכות והתקשרויות – היכנסו לאתר מפתח התקציב: obudget.org
מעוניינים להצטרף אלינו, לקדם שקיפות תקציבית ולעשות את העולם טוב יותר? היכנסו לכאן
רוצים לתרום? היכנסו לכאן
רוצים לשאול שאלה, לשתף, להתווכח או סתם לקשקש? הצטרפו לדיון התוסס בפורום מפתח התקציב או בדף הפייסבוק של הסדנא.
רוצים לדבר איתנו בפרטי? כתבו לנו ל [email protected]
לפניות בנושא תקשורת ניתן ליצור קשר עם דובר הסדנא לידע ציבורי, ניר הירשמן, בטלפון 050-6205384, או בדוא”ל[email protected]
שלום סדנאים,
מקווה ששתיתם לשוכרה ונפרדתם כיאות מ-2015, ואולי לחלקכם הזדמן אפילו לקבל את פני 2016 עם רגל כרושה ו”דג מלוח במעיל פרווה”!
שתהיה שנה פרוותית ונעימה
מצוות הסדנא
סדנא סדנא,
סוף 2015 שמח!
מצוות הסדנא
נייר עמדה זה עניינו יישומה של החלטת ממשלה מספר 1116 בנושא פרסום היתרים ומסמכי התקשרות בין רשויות המדינה לגופים פרטיים מיום 29.12.2013 (התקבלה על ידי הממשלה ה-33 בראשותו של מר בנימין נתניהו).
ההחלטה התקבלה בהמשך להחלטת ממשלה מספר 4515 מיום 01.04.2012 ובהתאם לקידום מדיניות ”ממשל פתוח” של ממשלת ישראל. מטרתה העיקרית היא קידום השקיפות באמצעות הרחבת ההפצה היזומה של מידע לטובת הציבור ופרסום מסמכי התקשרות והיתרים שעניינם שירותים לציבור או משאבים ציבוריים.
יתרה מכך, בהחלטה הכירה ממשלת ישראל בחשיבות הרבה שבפרסום יזום של מידע הנוגע להקצאת משאבי המדינה, כפי שעלה בוועדת הריכוזיות.
המשך קריאה…
7 בספטמבר 2015
לכבוד חה”כ סתיו שפיר, יו”ר
הועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור
הכנסת
הנדון: הנגשת המידע המתפרסם באתר האינטרנט של הכנסת לציבור הרחב
אנו מברכים את הוועדה על קיום ישיבה מיוחדת לציון שבוע הליכי חקיקה פתוחים ברחבי פרלמנטים בעולם. לקראת הדיון הראשון, בנושא גיבוש אמנה משותפת לשקיפות ישראלית, אנו מתכבדים להגיש לוועדה את עמדתנו בנוגע לשקיפות ונגישות המידע המתפרסם על-ידי הכנסת ודרכים לשיפור.
הסדנא לידע ציבורי היא עמותה מבוססת מתנדבים המפעילה, בין היתר, את האתרים “כנסת פתוחה”, “מפתח התקציב”, ו”ספר החוקים הפתוח”, ופועלת להגברת שקיפות ממשלתית, הנגשת מידע והשתתפות ציבורית. מסמך זה מבוסס על נסיוננו בפיתוח למעלה מ-15 אתרים להנגשת מידע ממשלתי לציבור ועל הידע הטכנולוגי שנצבר אצלנו ובארגונים דומים בעולם בתחום זה.
המשך קריאה…
שלום סדנא,
שבוע טוב מצוות הסדנא,
ומי שפוגש את סנטה תמסרו ד”ש!
שלום סדנא,
שבוע טוב מצוות הסדנא,
ומי שפוגש את סנטה תמסרו ד”ש!
בפוסט זה אנחנו חושפים לראשונה נתונים אודות היקף ההתקשרויות של משרדי הממשלה עם גופים פרטיים. ניתוח הנתונים הוא תוצאה של עבודת מתנדבי פרוייקט “מפתח התקציב” במהלך השנה האחרונה, בסיוע של עורכת הדין רחלי אדרי מהתנועה לחופש המידע. הנתונים נגזרו מהמידע המפורסם על ידי משרדי הממשלה באתר מנהל הרכש הממשלתי www.mr.gov.il. מסד הנתונים המלא זמין בקישור הזה. הסברים מתודולוגיים מובאים בתחתית הפוסט.
במסגרת הניתוח שערכנו פילחנו את העילות השונות שעל פיהן בוחרים משרדי הממשלה להימנע מהליך של מכרז תחרותי ובמקום זאת להתקשר בהליך של פטור ממכרז (העילות השונות מפורטות בתקנות חובת מכרזים ובהוראת תכ”ם 7.8.1).
כ50% מההתקשרויות הנעשות בפטור ממכרז הן “התקשרויות המשך”. כלומר מדובר במקרים בהם בסיום תקופת ההתקשרות עם הגוף הפרטי, מבקשת המדינה להתקשר עם אותו גוף פעם נוספת, מבלי לצאת למכרז תחרותי. מתוכן, מרבית התקשרויות הן בקשות חריגות המיועדות לכאורה ל”נסיבות מיוחדות”, ונעשות באישור מיוחד מטעם החשבת הכללית במשרד האוצר. בין השנים 2010-2015 אישר אגף החשב הכללי למעלה מ6,600 בקשות חריגות להתקשרויות המשך, בהיקף כספי כולל של כ18 מיליארד ש”ח. סכום זה מהווה כמחצית מכלל ההיקף הכספי של התקשרויות בפטור ממכרז(!). משרד שעשה שימוש רב במיוחד בעילה זו הוא משרד הבינוי. כ70% מכלל ההתקשרויות של המשרד בפטור ממכרז היו בעילה זו (4,849 התקשרויות בהיקף של למעלה ממיליארד ש”ח).
עוד עולה כי כ25% מההתקשרויות נעשות בעילה של “ספק יחיד”, המיועדת למקרים בהם קיים רק גוף אחד מסוגל לספק את השירות, ולכן אין הצדקה לצאת למכרז תחרותי.
הניתוח מסתמך על הנתונים המפורסמים על ידי משרדי הממשלה באתר מנהל הרכש הממשלתי, תוך תהליך של סינון וטיוב המידע. נתונים אלו מתייחסים להתקשרויות וסכומים שאושרו לביצוע על ידי משרדי הממשלה ומשרד האוצר. מסד הנתונים המלא זמין בקישור הזה.
הניתוח מתייחס להתקשרויות של משרדי ממשלה (כולל יחידות סמך), למעט משרד הביטחון, עם גופים פרטיים בין השנים 2010-2015. לצורך כך, הסתמכנו על הנתונים על התקשרויות במכרז ובפטור ממכרז המדווחים על ידי משרדי הממשלה, ומופיעים באתר מינהל הרכש הממשלתי (www.mr.gov.il). משרדי הממשלה ויחידות סמך מחויבים לדווח באתר על התקשרויות בפטור ממכרז (למעט התקשרויות בעילה של “סכום הנמוך מ50,000 ש”ח” והתקשרויות החסויות בשל פגיעה בביטחון או ביחסי החוץ). מסיבה שאיננה ברורה לנו, באתר אין כל דיווח על התקשרויות של משרד הביטחון. על מנת להתמקד בהתקשרויות עם גופים פרטיים הוצאנו מהניתוח התקשרויות עם חברות ממשלתיות או גופים שהוקמו מכוח. כמו כן, הוצאנו התקשרויות שנעשו על ידי בתי החולים הממשלתיים. עשינו כמיטב יכולתנו, במסגרת משאבינו המוגבלים, לספק הערכה אפקטיבית של המידע ולצמצם טעויות, הנובעות בין היתר מהזנת נתונים שגויים על ידי משרדי ממשלה. אם זיהיתם טעות – הודיעו לנו ונשתדל לתקן בהתאם.
למידע עדכני על סעיפי תקציב, העברות תקציביות, והעברות לגופים פרטיים בעזרת תמיכות והתקשרויות – היכנסו לאתר מפתח התקציב: obudget.org
מעוניינים להצטרף אלינו, לקדם שקיפות תקציבית ולעשות את העולם טוב יותר? היכנסו לכאן
רוצים לתרום? היכנסו לכאן
רוצים לשאול שאלה, לשתף, להתווכח או סתם לקשקש? הצטרפו לדיון התוסס בפורום מפתח התקציב או בדף הפייסבוק של הסדנא.
רוצים לדבר איתנו בפרטי? כתבו לנו ל [email protected]
לפניות בנושא תקשורת ניתן ליצור קשר עם דובר הסדנא לידע ציבורי, ניר הירשמן, בטלפון 050-6205384, או בדוא”ל[email protected]