הסדנא לידע ציבורי היא עמותה ללא מטרות רווח, לא ממשלתית וללא השתייכות פוליטית, מבוססת מתנדבים, הפועלת לקידום שקיפות ומעורבות אזרחית באמצעות בניית כלים טכנולוגיים בקוד פתוח – אתרים ואפליקציות – לפתיחה והנגשה של מידע המצוי ברשותם של גופי ממשל ומוסדות ציבוריים.

העמותה נוסדה בשנת 2011 לאחר שכנסת פתוחה (2009) והתקציב הפתוח (2010) כבר עלו לאוויר, על מנת לתמוך בכלים נוספים

מה זה מידע ציבורי פתוח?

בעידן הדיגיטלי רשויות השלטון מייצרות ואוספות מידע בהיקף עצום, מידע הנוגע לאזרחים, למשאבי המדינה, ולהתנהלות הממשל עצמו. מידע זה מעיקרו שייך לציבור ועליו להיות פתוח ונגיש לטובת הכלל. אנחנו לא מסתפקים ביישום חוק חופש המידע המחייב גופים ציבוריים הכפופים לו לשחרר מידע כמענה לבקשות המגיעות מהאזרחים, אלא דורשים פרסום יזום ותקופתי של מאגרי מידע בפורמט קריא-מכונה הניתן לעיבוד ממוחשב ובעל רישיון פתוח לשימוש חוזר והפצה חופשית (עוד על עקרונות מידע פתוח). בכך אנחנו מבדילים בין שקיפות גרידא לנגישות. פרוש הדבר, כי המידע לא רק נמצא ופתוח אלא גם זמין וקל לגישה.

באילו סוגי מידע מדובר? בסדנא אנחנו עובדים בין היתר עם מידע של הכנסת והממשלה, נתונים על תאונות דרכים של הלשכה מרכזית לסטטיסטיקה; תוכניות בניין עיר המגיעות ממשרד הפנים ורשות מקרקעי ישראל והמשולבות עם מידע גיאוגרפי מהמרכז למיפוי ישראל; מידע סביבתי על זיהום ממפעלים של המשרד להגנת הסביבה; מידע על זמני הגעה בפועל של רכבות מרכבת ישראל ושל אוטובוסים ממשרד התחבורה; מידע של המורשת ההיסטורית והתרבותית של ישראל מהספרייה הלאומית ועוד.

ממידע פתוח לשינוי חברתי

בסדנא אנחנו משתמשים במידע פתוח על מנת לנטר את את פעילותם של גופי השלטון ונבחרי הציבור, ובכך לקדם מנהל תקין, להגביר שקיפות שלטונית ואחריותיות, ולחזק את הדמוקרטיה. בת בבת אנחנו רותמים מידע פתוח לטובת נקיטת אחראיות חברתית ומעורבות אזרחית.

רוצים לדעת עוד על התגליות והממצאים שלנו? עקבו אחרינו בפייסבוק ובטוויטר.


לצד העשייה העיקרית שלנו שמתרכזת בבניית כלים טכנולוגים להנגשת מידע ציבורי, אנחנו מקדמים שינוי בתרבות האירגונית של מוסדות השלטון. עצם הדרישה שלנו למידע פתוח נועדה להעביר מסר כי מידע שנמצא ברשות גוף ציבורי בהגדרתו שייך לציבור, לפקיד ממשל לא יכולה להיות בעלות בלעדית על המידע או היכולת למסור את הזכויות עליו לחברה פרטית. כמו כן היא נועדה לסמן כי יש עניין במידע זה וכי יש מי שיידרוש דין וחשבון ממשרתי הציבור. יתרה מכך אנחנו מדגישים כי פתיחת מידע ממשלתי תורמת לא רק למינהל תקין אלא מייעלת את עבודת הרשויות עצמן, בכך שהיא משפרת את תיעוד וארגון המידע ומקלה על שיתוף פעולה בין משרדי.  בנוסף, מידע פתוח מסייע לפיתוח כלכלי במגזר העסקי. חברות מסחריות שמשתמשות במידע ציבורי כדי לייצר ערך לאזרחים הולכות ומתרבות. הדוגמא הטובה לכך היא ריבוי אפליקציות של תחבורה ציבורית המשתמשות בנתונים שפתח משרד התחבורה על מיקום אוטובוסים בזמן אמת.

במקביל לפיתוח הכלים, אנחנו מנסחים ניירות עמדה, עורכים הדרכות על הכלים שלנו לעיתונאים, ארגונים חברתיים, פקידי ממשל ונבחרי ציבור, משתתפים בפורום ממשל פתוח ומקדמים סטנדרט לפרסום מידע פתוח ממשלתי.

איך הסדנא פועלת?

עמותת הסדנא מהווה תשתית ארגונית לפרויקטים שמתנהלים בה. היא פועלת כמעין חממה של סטארטאפים, כשכל פרויקט הוא מיזם עצמאי המנוהל על ידי מוביל הפרויקט. כל העבודה על הפרויקטים נעשית על ידי מתנדבים. הסדנא כעמותה נותנת לפרויקטים תמיכה כגון ארגון מפגשי פיתוח שבועיים והאקתונים תקופתיים, פעילות ברשתות החברתיות, קשר עם התקשורת ועם הממשל, תשתית תפעולית כגון שרתים, פורום קהילתי ואתר בית, יצירת שיתופי פעולה וכמובן קליטה של מתנדבים חדשים. אך כל זה הוא רק הרקע לליבת העשייה שלנו, שמתרחשת בתוך צוותי הפרויקטים, והיא בניית אתרים של מידע פתוח והנגשתו לציבור.

איך להפוך לפרויקט סדנאי?

אנחנו מקבלים פניות רבות עם רעיונות טובים וחשובים  לכלים חדשים להנגשת מידע, ולמאגרי מידע ציבורי נוספים שכדאי לפתוח. כאמור הסדנא עצמה אינה מבצעת פרויקטים אלא קולטת מיזמים. על המיזם להתאים לערכי העמותה ולהיות בעל היתכנות, כאשר על היזם להוכיח שיש לו או לצוות שלו את היכולת להוציא את הפרויקט לפועל מבחינה טכנולוגית באופן עצמאי. להרחבה, קראו את המדריך לבריאת פרויקט בסדנא.

כמובן שאנחנו תמיד שמחים לשמוע רעיונות מעניינים וגם לשתף מהידע והניסיון שלנו. ניתן לפנות לקהילה שלנו בפורום, או לכתוב ישירות לרכזת הקהילה של הסדנא.