ועדת שרים לעניני חקיקה – התהליך

בפגישת פיתוח האחרונה קיימנו דיון בנושא ועדת שרים לעניני חקיקה.  עידית האחראית על הקשר עם הכנסת בשתי”ל הציגה את העבודה שלה הקשורה בועדה. הנה הסיכום שלי:

בועדת שרים לעניני חקיקה חברים 19 שרים והיא נפגשת בכל יום ראשון בצהריים והיא הקובעת את עמדת הקואליציה בהצבעות הטרומיות במליאה ביום רביעי.  הצעות החוק העולות לדיון הן בעיקר הצעות פרטיות, כאשר לכל ח”כ ישנה מכסה על פי גודל הסיעה.  בכל יום רביעי בשש בערב מתפרסם סדר היום של הדיון הקרוב של הועדה, כ 25-30 הצעות חוק.

לציבור ולשרים יש כ 60 שעות להתכונן לדיון ולגבש את עמדתם שיכולה להיות אחת מ:

  • לתמוך
  • להתנגד
  • לדחות בזמן מסוים
  • לתמוך בחופש הצבעה

לכל שר ישנה האפשרות לערער על החלטת הועדה ולבקש דיון נוסף. הפרוטוקול של הועדה לא מתפרסם ולא מתפרסם אלו שרים תמכו ואלו התנגדו.

למטה קליפ של ארבע דקות מהמפגש אצלנו:

8 תגובות
  1. עפרי רביב
    עפרי רביב אומר:

    יש להם עוד אפשרות – להתנות את תמיכתם בתנאי מסוים, כמו תיאום עם משרד ממשלתי כלשהו.

    התקבלו החלטות פרקטיות – איך מקדמים את פרסום הפרוטוקולים וההצבעות של הוועדה?

    Reply
    • בני דאון
      בני דאון אומר:

      במישור הפרקטי, לא מנסים דאוג לפרסום הפרוטוקולים אלא לשיתוף הציבור בתהליך הקיים.

      מה שעידית צריכה זה מערכת שתעזור לה להפיץ את הלו”ז, את עמדתה בקשר ל 8-10 הצעות וקריאה לציבור לתמוך או להתנגד להצעות ספיציפיות, על ידי פניה ישירה לשרים.
      כיום היא עושה את זה באמצעות ניוזלטר שקורה לציבור לפנות לשרים דרך פרטי הקשר שלהם באתר הכנסת. אני רוצה שכנסת פתוחה 2.0 תתמוך בתהליך הזה ותאפשר לכל פעיל להיות עידית ולרתום את חבריו לתמיכה או התנגדות בהצעות כך שכל יום א בשעה 11, יקבלו השרים סיכום של הצבעות האזרחים ואת הנימוקים החזקים שהועלו.

      זה יתן לאתר קצב ושגרה של פעילות שחסרה לנו היום.

      Reply
  2. עפרי רביב
    עפרי רביב אומר:

    ותגובה לדברים של עידית בסרטון – זה הטיעון שהם חוזרים ומשמיעים.
    א. אין שום סיבה שלא יצא פרוטוקול מסודר שיסביר את ההחלטה וההתנגדות הזו.
    ב. יש המון הצעות חוק שהוועדה מחליטה להתנגד להן ואין להן שום קשר למדיניות שמשרד כלשהו מנסה לקדם. הדוגמה שעולה לי בראש זו הצעת חוק לפרסום פרוטוקולים של ועדת שרים לענייני חקיקה (התכנית של איזה משרד זה סותר?). כמובן, כיוון שאין פרוטוקול ואין שום תיעוד אנחנו לא יודעים מה היו הסיבות. אולי מישהו שם מעטפות עם מזומנים על השולחן, ואולי היה דיון ענייני עם סיבות טובות. הציבור לעולם לא ידע, אלא רק המקורבים.

    Reply
  3. דוד שמעון
    דוד שמעון אומר:

    “הפרוטוקול של הועדה לא מתפרסם ולא מתפרסם אלו שרים תמכו ואלו התנגדו”.

    בכל אחת מהכנסות מועלית הצעת חוק (פרטית כמובן) של אחד מחברי הכנסת שאינם חברים בממשלה – הקוראת לחשוף את הפרוטוקולים של ועדת השרים לענייני חקיקה. בכנסת הנוכחית הייתה זו חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס שהציעה את החוק (http://oknesset.org/bill/3184/). ועדת השרים לענייני חקיקה התנגדה לחוק. כמובן שאופן ההצבעה לא התפרסם – אך נודע לי כי רק השר איתן תמך בה וכל שאר השרים החברים בועדה התנגדו.
    השרים ארדן וסער, חברי הועדה, כנראה התנגדו. כאשר הם לא היו שרים, הם העלו הצעת חוק זהה בעיקרה – שהממשלה כמובן התנגדה לה. אני מקווה שבפעם הבאה שההצעה תעלה – השרים יזכרו שהם קודם כל חברי כנסת, ויש סיכוי שהם ימשיכו להיות כאלה גם כשהממשלה תתחלף.

    Reply

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *