התנועה והסדנא- יכולות משלימות

ביום שישי האחרון, במהלך האקתון הקיץ של הסדנא בתל אביב, הגיע העיתונאי רביב דרוקר לדבר איתנו על שקיפות ועל תקשורת.

כיאה לעיתונאי בכיר, הוא איש מעניין, עם המון סיפורים פיקנטיים והמון תובנות מעניינות על המערכת הפוליטית הישראלית ובכלל.

רביב דרוקר, האקתון, הסדנא לידע ציבורי

אבל דווקא בכובע האחר שלו, כיו”ר התנועה לחופש המידע, אני הרגשתי שהוא נתן לנו, לפעילי הסדנא, נקודת מבט חשובה ביותר.

התנועה לחופש המידע עוסקת בחפיפה מסוימת אלינו בהנגשת מידע ציבורי מהרשויות לציבור. אנחנו עושים את זה באמצעים טכנולוגיים, והם באמצעים משפטיים.

אבל כשחושבים על זה קצת יותר לעומק מבינים שההבדלים הם לא רק בכלים בהם כל גוף משתמש, אלא (ועיקר) בשלב בתהליך בו כל אחד מתמקד.

התנועה לחופש המידע מתמקדת כמעט אך ורק בשלב שאנחנו קוראים לו “שחרור המידע”- השלב בו המידע קיים, אך אינו חשוף לציבור, שלא לדבר על זמין ברשת, ולכן לנו כסדנא אין כל כך איך לגשת אליו (חוץ מפעולות כמו צילום וסריקה של מסמכים מארכיון הכנסת, במסגרת פרויקט פתיחת ועדת הכספים, אבל בואו נגיד שזה לא היתרון היחסי שלנו כעמותה טכנולוגית, וגם המידע עצמו היה זמין, אם כי לא נגיש, לציבור).

אבל… במידה והמאבק של התנועה מצליח- ביהמ”ש מורה להעביר לה את המידע, או שהגוף שסירב לחשוף את המידע מתקפל מסיבות אחרות, לרוב המידע מגיע לתנועה ואין לה מספיק אמצעים לנתח אותו.

למה? כי ברוב המקרים המידע מגיע בארגזים על גבי ארגזים של ניירת, או מאות קבצי PDF, ואפילו אם הוא מגיע בפורמט קריא מכונה, מישהו צריך לשבת ולעבור על הכל, למיין, ולנתח.

כאן אנחנו נכנסים לתמונה. הרי אנחנו מתמחים בהנגשת מידע- תנו לנו טבלאות אינסופיות, קבצי מלל בלתי נגמרים, או כל מידע דיגיטלי אחר, ואנחנו יודעים להפוך אותו לנגיש, לנוח לחיפוש, לניתוח ולהבנה. קחו למשל את תקציב המדינה. לכו תבינו אותו. ואח”כ תעיפו מבט ב”תקציב הפתוח” שפיתחנו. זה כבר הרבה יותר טוב.

בעצם, ב”פס הייצור” של המידע הציבורי, התנועה לחופש המידע היא שקוצרת את החיטה, ואנחנו אלה שהופכים אותו ללחם. יכולות משלימות שככל שיהיו מתואמות ומתועלות נכון, ישפרו את היכולת של הציבור בישראל להשיג ובעיקר להבין את המידע.

רביב דיבר בהאקתון על הצורך בשיתוף פעולה, ואפילו רעיונות רחוקים של איחוד של ממש בין הגופים. הזמן והניסיון יעשו את שלהם, אבל מה שכבר ברור עכשיו הוא ששיתוף הפעולה בינינו מצוין, ואנחנו מבינים היטב שרק ביחד נצליח להשיג את מטרותינו.

ביום שלישי הקרוב 19.6 התנועה לחופש המידע מקיימת כנס שנתי שלה במכללה למנהל בראשל”צ. כולם מוזמנים.

1 תגובה
  1. נתן שקרצ'י
    נתן שקרצ'י אומר:

    נכון מאוד יובל. אבל בכובעו האחר של רביב כעיתונאי, ועבורי כעיתונאי עצמאי, מידע הוא כלי חשוב להנגיש ידע לציבור, דרך שימוש בעבודה שלכם ושלהם. בהצלחה לכם ולהם

    Reply

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *