להיות ראש לשועלים

בשבוע שעבר הרגשתי שישראל אמפריה. הוזמנתי לכנס Point 2.0 בסרייבו (במימון קרן האחים רוקפלר), בירת בוסניה-הרצוגובינה, וכבר בוואן בדרך מהשדה הרגשתי שהגעתי למקום אחר. את הוואן חלקו איתי שני חברים מאלבניה ושניים מצפון קפריסין. כשדברתי איתם הבנתי שאנחנו אמפריה. לא רק שיש לנו יותר מפי שניים אנשים מאלבניה אלא שפר ראש, אנחנו מייצרים בערך פי שמונה!

הכנס עסק בדין וחשבון (accountability) וטכנולוגיה חדשה. רוב המשתתפים היו מהבלקאן ומהמזרח התיכון – מצרים,לוב וטוניסיה, ג’מיל מרמאללה ועבדכם הנאמן. פגשתי הרבה אנשים טובים וחזרתי מעודד – בדמוקרטיות הצעירות הכוח של הציבור והעמותות חזק בהרבה מאצל הוותיקות ודברים טובים קורים. בבלאקן ובעולם הערבי, הציבור התעורר וארגונים בינלאומיים עם כיסים עמוקים – כמו האו”ם והאיחוד האירופאי – תורמים ביד רחבה לעמותות שעוסקות בשמירה על הדמוקרטיה. ישנם כבר כמה השגים יפים: בטוניסיה העמותה של אמירה המצפן הצליחה לגרום לרוב השרים להתפטר מהפרלמנט בשם הפרדת רשויות. הלוואי עלינו כוח שכזה.

פגשתי גם את סנדר מבודפשט ולמדתי שבהונגריה הפשיזם עולה. כיום השנאה מכוונת בעיקר כלפי בני הרומא, אבל גם היהודים סובלים מאנטישמיות גואה. לא היה לי מושג שהמצב שם כל כך חמור: סנדר סיפר לי שמליציות ערכו פוגרום באחד מהכפרים של הרומא – זרקו בקבוקי מולטוב לבתים וירו בבורחים. עד היום אף פורע לא נענש. סנדר היה מאוד רוצה מערכת כמו כנסת פתוחה בשביל הפרלמנט ההונגרי. יכול להיות מעניין לייצא את כנסת פתוחה למקום בו יש קונפליקט חריף ועל הדרך לגוון את הייצוא הרגיל של מערכות נשק ויזמי נדל”ן ממולחים.

פגשתי גם את קאמיל מצ’כיה, סטיסטיקאי שמפתח ויזואלציה יפה של ההצבעות בפרלמנט הצ’כי. ביום השני העברתי לו את הנתונים של כ 5,500 הצבעות מכנסת פתוחה והוא התחיל לעבוד על תצוגה דומה עבורנו. אני מקווה שבשבוע הבאה תהיה לנו תצוגה חדשה עבור כנסת פתוחה.

פגשתי גם זוג חברים מאיסלנד – רוברט וגאנאר – שעובדים על שירות בענן שצמח מתוך הפרויקט Better Reykjavik שהעמותה שלהם מפתחת בקוד פתוח. שלחתי את הפרטים למיכאל מעיריית תל אביב ואני מקווה שעוד יהיה לנו Better Tel Aviv. בינתיים פתחתי אתר עבור רעיונות לסדנא – openil.yrpri.org.

ביום האחרון היה א-כנס ואני ניצלתי את ההזדמנות למשחק תכנון על “חוקה פתוחה”. מסתבר שלוב נמצאת בהתחלת העבודה על החוקה – כבר יודעים שאת החוקה תאשר מועצה בת שישים חברים שיבחרו בבחירות דמוקרטיות, אבל עדיין לא ברור מתי ואיך. במשחק השתתפו סנדר, פרידהלם מז’נבה וחיבה וחאלד מלוב. את הכרטיסים שאספנו העלתי לטרלו. בעקבות המשחק קראתי את החוקה הלובית הקודמת, משנת 1951, והבנתי שיש סיכוי טוב שלאור החוקה החדשה אהיה זכאי לאזרחות לובית – אבי זיכרונו לברכה נולד וגדל בטריפולי. מוזר.

חוץ מזה, סרייבו עיר יפה, האנשים מאוד נחמדים והבירה טובה וזולה. מומלץ!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *