השיבה הביתה

(מאת עמית גל)

הבחירות הארציות היו חשובות ומעניינות, אבל ההשפעה האמיתית והמיידית על חיינו, ברמה האישית ביותר, מגיעה מהזירה המוניציפלית. הסדנא לידע ציבורי משחררת לחופשי חשמביר חדש לכבוד הבחירות: השו”ת המקומי. מערכת חכמה של שאלות ותשובות, שמאפשרת לנו להציף את מה שבאמת מעניין אותנו בחיי היומיום, ולבחור את המועמדת עם התשובות הטובות ביותר.

במשך שנים שומרות הבחירות הארציות על יוקרתן האבסולוטית בקרב ציבור המתעניינים טיפה במה שקורה מסביב. שלום/ביטחון/חרדים/עניים/חברתיים/דת/גז/חינוך… אלה נושאים ששווה לצאת בשבילם מהבית (או לפחות לחתום על עצומה. או לפחות לפרגן איזה לייק). לעומת זאת, אחותה הקטנה של מערכת הבחירות הארצית, זו המקומית, יושבת בצד, זנוחה ומבויישת. מי רוצה להתעסק בפינוי אשפה, הקמת כיכרות ותיקון מדרכות? מה זה חשוב מי יושב שם בבניין העירייה? חוצמזה, הצבעתי כבר פעם אחת השנה. אי אפשר להגזים עם כל המעורבות האזרחית הזו.

“הבחירות המוניציפליות חשובות ומשמעותיות הרבה יותר מהארציות”

כששמעתי לראשונה את המשפט הזה מפי אחד מחברי הכנסת הוותיקים, הפעילים והחכמים ביותר, חשבתי שהוא סתם מנסה להיות מקורי. אבל מאז ניתקלתי בתיזה הזו שוב ושוב. גם פוליטיקאים וגם פעילים, במה שנקרא שיחות שלא לציטוט, מספרים שהעבודה המשמעותית באמת בניהול חיי האזרחים מתרחשת דוקא במסדרונות העירייה, ולא על ספסלי הכנסת. בעוד שחברי בית המחוקקים יושבים שעות, ימים ולילות ומנהלים דיונים ארוכים ומפרכים על שינויים מהפכניים במדינייות בנושא כזה או אחר, שאולי פעם גם יתממשו, חבריהם בצינורות העירוניים מזיזים (או לא מזיזים) הרים! בתי ספר נפתחים ונסגרים, מבנים ציבוריים משנים ייעוד, פארקים הופכים ל parking, תחבורה ציבורית מתוגברת או נבלמת, מרכזי תרבות, מוזיאונים, סיפריות, חללי עבודה, מרכזים לעידוד יזמות ועוד מאוד שרותים לציבור, מסוגים שונים ומשונים, יכולים לקום על פי החלטתם וכישרונם של מובילי הרשות המקומית, ומאות יוזמות יכולות לגווע ולהסגר בשל חוסר החלטתם והעדר כשרונם של אחרים. עיר יכולה לשנות את אופייה ואת פנייה בתוך שנים ספורות. למשל, עיר מוזנחת ונידחת שתושביה מתביישים לענות על השאלה “מאיפה אתה”, יכולה להפוך בתוך פחות מעשר שנים לעיר האולטימטיבית למשפחות עם ילדים צעירים, ולמשוך אליה אלפי זוגות מבוססים. מצד שני, עיר צעירה, תוססת ושוקקת יכולה להפוך בתוך אותו פרק זמן ליער של מגדלי יוקרה ריקים, בינהם דירות שאף סטודנט לא יכול לממן, ורחובות ללא נפש חיה. כל זה יקרה או לא יקרה לא בשל החלטת ראש הממשלה. גם לשר האוצר, שר התשתיות או שר הרווחה אין יד ורגל בכך. אף מפלגה בכנסת לא יכולה לקדם או לעצור מגמות כאלה. כל זה יוצא רק מבין כותלי בניין העירייה.

הבעיות והמצוקות שמפריעות לנו באמת בחיי היום יום, כמו הביטחון האישי, איכות תשתיות, פקקי תחבורה, רמת חינוך, חניה, תחבורה… מטופלות או מוזנחות על ידי העירייה ולא אף אחד אחר. שליחינו בכנסת, ואפילו בממשלה, גם הטובים והמוכשרים בינהם, לא יעשו דבר למעננו בנושאים אלה. זאת פשוט לא העבודה שלהם.

בשדות ריקים גדלים קוצים

כידוע, במקום שבו הציבור מאבד עניין בתהליכים הדמוקרטיים, נוצר וואקום שמתמלא מייד בעסקנים, בעלי אינטרסים וראשי חמולות, והשחיתות חוגגת. כשהקלפי ריק ואתה יכול לנצח את הבחירות בעזרת כמה מאות קולות, אפשר לעשות יופי של עסקים. אין שום דרך להדביר את הנגע הזה מבלי לפגוע קשות בהליך הדמוקרטי. מלבד, לעורר מחדש את העניין בבחירות, להחזיר את הציבור לקלפי, ואגב כך להחליש את כוחם היחסי של המאעכרים.

כשנפל האסימון הזה בתודעת מתנדבי הסדנא לידע ציבורי, הוחלט לרכז תשומת לב בבחירות המקומיות הקרבות במהירות מכיוון אוקטובר. בני דאון לקח את הגה ההובלה, ויחד עם צוות מתנדבים מסור בנה את אתר השו”ת המקומי. מדובר בפלטפורמה המאפשרת לכל אזרח להעלות שאלות בנושאים החשובים בעיניו, ולכל מועמד לענות. הגולשים מדרגים את השאלות ואת התשובות, והשאלות החשובות צפות למעלה.

לאחר כחצי שנה של עבודה, השו”ת המקומי עולה לאוויר, עובד ומתקתק לא רע. עכשיו, מגיע השלב החשוב באמת: כדי שכל המתואר לעיל באמת יקרה, צריכים להתקיים שלושה דברים:

  • תנועה גדולה של מצביעים

  • נוכחות והשתתפות  של המועמדים

  • תוכן איכותי מסונן מספאמים ואשפה

כדי שהדברים האלה יקרו, אנחנו זקוקים לעזרתכם. אם אתם מעוניינים לעורר את השיח הפוליטי בעיר שלכם לקראת הבחירות, אתם מוזמנים להצטרף לצוות, ולנהל את השו”ת המקומי שלכם. מדובר במעבר על חומרים במשך לא יותר מחצי שעה ביום, סינון ומענה על שאלות. כמובן שאין הכוונה לפעילות מטעם או הטייה מכל סוג. הסיבה היחידה שכולנו פה, היא כדי לעורר את הדיון הציבורי המקומי לקראת הבחירות, ולעזור לכל אחד מאתנו לבחור לפי טעמו, לאחר שקיבל את כל המידע הנחוץ לו מפי המועמדים עצמם.

נשמע לכם מעניין? הכנסו ל http://localshot.org.il וביחד נעיר את הבחירות.

1 תגובה
  1. אורי כץ
    אורי כץ אומר:

    אני מאוד מסכים איתכם, רק שני דברים:
    1. “למשל, עיר מוזנחת ונידחת שתושביה מתביישים לענות על השאלה “מאיפה אתה”, יכולה להפוך בתוך פחות מעשר שנים לעיר האולטימטיבית למשפחות עם ילדים צעירים, ולמשוך אליה אלפי זוגות מבוססים. מצד שני, עיר צעירה, תוססת ושוקקת יכולה להפוך בתוך אותו פרק זמן ליער של מגדלי יוקרה ריקים, בינהם דירות שאף סטודנט לא יכול לממן, ורחובות ללא נפש חיה.”
    יש לכם דוגמה כלשהי ממדינת ישראל? ככל הידוע לי זה לא קרה מעולם, לשני הכיוונים.

    2. מסקירה מהירה של אתר השו”ת לא ברור לי בכלל באילו ערים מדובר.

    Reply

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *