כנס OKCon / היום הראשון – יוסף ויסמן

היום היה היום הראשון של כנס ה-OKCon. הלו”ז התחיל ב-14:00 בצהריים. אני וגיא הגענו למרכז הכנסים קצת לפני כן, נרשמנו, תפסנו משהו קטן לאכול, והלכנו כל אחד לסדנה שהוא נרשם אליה.

הסדנה הראשונה שהשתתפתי בה הייתה Data visualization – how to turn data into stories, שהייתה, איך לומר זאת בעדינות, אכזבה עצומה. האכזבה שלי נובעת משתי סיבות:

  1. מיד בתחילת המפגש, חולקו המשתתפים לצוותים. כל צוות היה צריך לבחור סיפור אחד מתוך רשימה של עשרה סיפורים ולהציג מידע שקשור אליו בצורה ויזואלית. המנחים לא סיפקו יותר מדי הדרכה לפני כן – רק עברו מהר על כמה סקיצות של ויזואליזציות שהם אספו. משם, כל צוות עבד בעצמו על הסיפור שנבחר. בסוף כל צוות הציג את הפוסטר שלו, והמנחים נתנו מעט פידבק.
  2. משום מה חשבתי שהסדנה תעסוק בדרכים להצגת מידע “שוטף” – מידע שמגיע מאיזשהו פיד שפעיל כל הזמן ומוצג באיזשהו ממשק למשתמשים. הסדנה התמקדה בהצגת מידע “מעובד”, כלומר, במידע שנחקר לפני הצגתו וההחלטה כיצד להציג אותו נובעת מהאג’נדה של מי שמציג אותו. דווקא התובנה הזאת גרמה לי לחשוב על ההבדלים בין העבודה שאנחנו עושים בסדנא כמעין מפיצים נייטרליים של מידע, לבין העבודה של בעלי עניין, כמו עיתונאים או אקטיביסטים, שאוספים מידע, מחפשים בו את התובנה שהם רוצים להבליט, ואז מציגים אותו בצורה שתומכת באותה תובנה. אני חושב שהעבודה שלנו בסדנא לידע ציבורי מתאפיינת באיזשהו מתח בין שני הקטבים האלה, שאולי אי אפשר לפתור, אבל בהחלט צריכים להיות מודעים אליו ולדבר על איך מתמודדים איתו. אני ארצה לכתוב פוסט רחב יותר על הנושא הזה בהמשך.

הסדנה השנייה שהשתתפתי בה הייתה למעשה תצוגת תכלית של כלי להצגה של מידע על מפות –  CartoDB. הסדנה הזאת כבר הייתה יותר מעניינת. הכלי עצמו מרשים מאד, ואני מציע לכם להעיף מבט על הפיצ’רים שלו. במשפט אחד – הכלי מאפשר להעלות מידע גיאוגרפי על מפה, לחקור אותו ולעצב אותו איך שרוצים ואז לעמבד אותו באפליקציות. הבחור שהעביר את הסדנה, Sergio Alvarez Leiva, שהקים את הסטודיו שבנה את CartoDB, הדגים לנו איך הכלי עובד באמצעות מידע על נתוני הפשיעה בשיקגו. הוא העלה מה שנראה לי כמו קובץ Json ענק עם כל הדיווחים שהגיעו למשטרה בשיקגו בעשור האחרון והקואורדינטות שלהם, ואז הוא שיחק עם כל מיני הגדרות ופרמטרים והראה לנו איך אפשר להפוך את המידע ליותר קל להבנה (למשל, הוא שינה את התצוגה מנקודות על מפה ל”מפת חום” שמראה באיזה איזורים יש יותר דיווחים על פשיעה). בהמשך, הוא העלה קובץ מידע נוסף, הפעם עם רשימה של תחנות משטרה בשיקגו, והראה שדווקא סביב תחנות המשטרה יש את הפשיעה הרבה ביותר (ההסבר שהוא הציע לכך היא שתחנות המשטרה מוקמות מראש באיזורים האלו, ולא שפשיעה מתפתחת דווקא סביב תחנות משטרה).

הכלי הזה כבר מזכיר הרבה יותר את האתגרים שאנחנו מתמודדים איתם בסדנא לידע ציבורי. אמנם אנחנו לא מפתחים כלים גנריים שמאפשרים למשתמשים להעלות מידע משלהם, אבל אנחנו כן מעוניינים שהמשתמשים שלנו “ילושו” את המידע ויגיעו למסקנות. אחד הדברים המעניינים שסרחיו סיפר היה שבמקור CartoDB יועד בעיקר לאפשר ייצוא של מידע על גבי מפות, אבל שמהר מאד התברר שהמשתמשים דווקא צריכים יותר עזרה עם השלב שלפני כן – שלב עיבוד המידע. היום CartoDB מאפשרת למשתמשים שלה לשחק עם המידע בכל מיני צורות שמאפשרות איתור של מגמות ונתונים קיצוניים, ורק בסוף לייצא אותו בפורמט הרצוי.

 

Opening up Swiss Government poster

פוסטר של פרויקט “פותחים את הממשל השוויצרי” שלמיטב הבנתי הושק בכנס

 

לאחר השלב של הסדנאות עשינו קצת מינגלינג. פגשתי את האנשים הבאים שאולי כדאי שמישהו יהיה בקשר איתם:

  1. בחור מסטארט-אפ שוויצרי שעוסק בשקיפות של מידע על קרנות הפנסיה בשוויץ. מדובר בחברה למטרות רווח, והמוצר מתוכנן להיות משווק למעסיקים שצריכים לבחור אפיקי חיסכון לעובדים שלהם. אני סיפרתי לו על פנסיה פתוחה, ודיברנו על האתגרים הדומים בשני הפרויקטים, ובעיקר בשאלה של איך להציג את המידע באופן שהמשתמש יהיה מסוגל להבין אותו ולהניע אותו לפעולה. סיכמנו לשמור על קשר ולשתף אחד את השני בהתפתחויות של שני הפרויקטים.
  2. שני חבר’ה מ-KohoVolit.eu – פרויקט שעוסק בסטנדרטיזציה של מידע על פעילות פרלמנטרית. המטרה של הפרויקט היה להציב סטנדרט בינלאומי של ניתור מידע על פעילות של חברי פרלמנט, באופן שיאפשר ליצור אפליקציות גנריות שאפשר יהיה בקלות להקים בכל מדינה ומדינה ולבצע השוואות בינלאומיות בין פרלמנטים. הם מצפים שהפרויקט יהיה מוכן בעוד כשנה, ובינתיים הם הציעו לנו לעקוב אחרי OpeningParliament.org – פורום שמסייע לפרויקטים של פרלמנטים פתוחים ברחבי העולם. אה, והם שלחו ד”ש לבני.
  3. Mingle.io – סטארט-אפ שוויצרי שמפתח כלי שמאפשר גישה למידע בכל מיני פורמטים דרך API אחד ויחיד. הם מציעים גם כלים בקוד פתוח. לא בדיוק הבנתי אם זה משהו טוב, אבל אם אתם עובדים על פרויקט שכולל שימוש במידע בפורמטים שונים (CSV, אקסל, Json וכו’) שווה אולי להעיף מבט.

בערב כולם יצאו לפאב. היה נחמד. אני חושב. לא הייתי שם. כאב לי הגב והלכתי לישון.

המשך שבוע מוצלח. נתראה במפגש הפיתוח הבא!

1 תגובה

פינגבקים וטרקבקים

  1. […] לכם על החוויות שלי מכנס OKCon האחרון שנערך בז'נווה (היום הראשון, היום שני, היום שלישי), ולקחתי עוד איזה חודש לחזור קצת […]

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *