מה שהופך אותנו לאלופים- סיכום של כנס לונדון

אי אפשר לסכם את זה אחרת. אנחנו כנראה, אלופים. ההארה הזו באה לי כאשר ישבתי במושב על פרלמנטים פתוחים, וניסיתי ללמוד, משהו חדש, באמת, אבל לא יכולתי שלא להשתאות: אין כמעט דברים שלא עשינו, אין כמעט דברים שלא עברנו ושיפרנו, והוצאנו לאור טוב יותר, מבריק יותר, ובתנאים קשים יותר.

זו היתה הארה מוזרה, בעיקר לאור הימים הקשים שעברו עלינו בסדנא. הניסיון שלנו להתארגן כאירגון חדש, חזק ומנוהל בצורה תקינה, גבה מכולנו מחירים והביא הרבה ריבים ורעש לתוך המערכת. אבל מתברר, שכמו בזוגיות אמיתית, לפעמים צריך להתרחק כדי להתגעגע. לפעמים, צריך לראות את הכל מרחוק, בפרספקטיבה מתאימה, כדי להבין כמה אנחנו טובים.

אבל כמה שאנחנו טובים, ככה הממשלה שלנו מסורבלת, איטית, ומתעלמת מהמחויבויות שלה בכל הנוגע לממשל פתוח. למרבה התמיהה, חשתי הזדהות מטורפת כאשר אמירה יאהאייווי, פעילה טוניסאית למען שקיפות, אמרה שלפני שנתיים הם אשכרה היו צריכים לגנוב את התקציב כדי להציג אותו לציבור. הרגשתי נבוך שוורן קרפצ’יק, מנהל יוזמת השקיפות התקציבית הבינלאומית סיפר שלקרואטיה, לפיליפינים ואפילו לירדן יש יוזמות של תקציב אזרחים. ובישראל? יוק. לך תתחנן לקבצים.

ומה הלאה?

יופי ניר. אז נסעת לכנס מפונפן, וחזרת עם תחושות. ממש, עבודה מצויינת. אבל מה עם קצת בשר? אז הנה. במהלך הכנס אספתי סדרה ארוכה של יוזמות שנראה לי שיעניינו את רובינו. פירסמתי אותן במסגרת טוויטים, או במיילים למובילי הפרויקטים. אז הנה ריכוז זריז של כל הדברים הללו, שבטח יוכלו לסייע לכולם:

שקיפות תקציבית:

  • הברזילאים לא פראיירים. פורטל השקיפות שלהם מציג הכל- מתקציבים, מכרזים, תשלומים ועד למשכורות עובדי המדינה, כולם. portaldatransparencia.gov.br
  • יוזמת openoil ממפה את הקשרים בין חברות המנצלות משאבי טבע באפריקה. ריכוזיות, מישהו? wiki.openoil.net
  • וורן קרפצ’יק מנהל יוזמת שקיפות התקציב הבינ”ל, מבקש ממישהו מאיתנו שיכתוב פוסט לאתר שלהם על העבודה שלנו עם פתיחת התקציב. מתנדבים? www.internationalbudget.org

פרלמנטים פתוחים:

  • יוזמת poplus.org אוספת מקטעי קוד ומודולים לשימוש חוזר בכל הנוגע לשקיפות של פרלמנטים, תקציבים ועוד. היוזמה מופעלת ע”י החברים מ- mysociety והם סופר-מתלהבים לשתף פעולה.
  • בארגנטינה, פיתחו בשיתוף פעולה עם אחד העיתונאים וידג’ט זהה לווידג’ט בורסה שמופיע בגלובס או דה מרקר. כלומר, בכל פעם שיש חבר פרלמנט שמופיע בכל כתבה, הוא מקבל לינק לווידג’ט שמופיע על המסך (בהאבר או בצד) ונותן תקציר על עבודת הנבחר.
  • אתר מגניב בשם http://www.inspectordeintereses.cl/ עושה מאשאפ בין האחזקות המדווחות של חברי פרלמנט בחברות לבין ההצבעות שלהם.
  • אתר http://curul501.org/ לוקח את הפתיחות צעד אחד קדימה ומאפשר לאזרחים להשתתף בדיון על הצעות חוק, להצביע ולהגיב (כמו שיתוף הציבור שלנו, אבל טוב).
  • ב- http://www.openaustralia.org/ נותנים אפשרות ל- email alerts בכל פעם שנושא מסוים מופיע בפרוטוקול.

תב”ע פתוחה:

  • החברים מכנסת פתוחה האוסטרלית פיתחו מערכת של email alerts לשינויים בטווח מסויים ממקום מגורים (כלומר, אם מישהו מתכנן לבנות לי מפעל לפינוי פסולת רדיואקטיבית מול הבית, אני אקבל מייל ואוכל להתנגד).
    המערכת בנויה בקוד פתוח וניתן למצוא אותה ב- https://github.com/openaustralia/planningalerts-app
    האתר עצמו נמצא ב- planningalerts.org.au והמייל של החבר הוא [email protected]

וטיפים לממשלה:

  • שאלתם איזה מאגרים אנחנו צריכים? ממשלת בריטניה הכינה לכם את התשובה. והם גם מסבירים איך. https://t.co/tMcvSUq2HV
  • זוכרים שביקשנו מהממשלה את החוזים שלה עם ספקים? אז הנה מדריך על איך עושים את זה בעולם. http://t.co/w3VDnyQrZM
  • ה- OKFN מדרגת את ישראל במקום ה- 21 בעולם בפתיחת מידע index.okfn.org/country למה? כי מישהו התאהב בקופירייט כרישיון, וכי אין דטה סטס.
  • והנה קצת על יוזמת הסטנדרטים העולמית לממשל פתוח http://www.opengovstandards.org/

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *