הפורום של קהילות הסדנא

אנחנו חיים בראשיתו של עידן חדש והמון דברים משתנים.  מצד שני הבסיס של החברה האנושית נשאר זהה – בבסיסנו אנחנו עדיין אותה החיה האנושית עם אותו המוח הזוחלי ועם אותם דחפים בסיסיים שגרמו לבני אנוש להתחיל ולצייר על הקירות לפני 30,000 שנה.  כאינטילגנט, קשה לי להתחבר למוח הזוחלי וההיסטוריה עוזרת לי להבין את הדרך בה מתעצב שינוי ואת מקור הכוחות המניעים את החברה האנושית.

אחד הכוחות האדירים ביותר בהיסטוריה האנושית היא האימפריה הרומית.  החארות אפילו החריבו את בית המקדש והגלו אותנו, מכה שלקח לנו 1900 שנה להתאושש ממנה. אבל אם נתגבר על הכעס לרגע,  מדובר ככל הנראה באימפריה החזקה ביותר בתולדות האנושות ויש הרבה מה ללמוד ממנה.

האימפריה התחילה מטופולוגיה ייחודית – שבע גבעות,  וביניהם ביצה שמוצפת תדיר על ידי נהר הטיבר.  שבעה שבטים שכנו על כל אחת מהגבעות והביצה שימשה אותם כאזור מפגש ניטרלי.  נשארו מאט מאוד ממצאים ארכיאולוגים מלפני  2800 שנה, אבל לי זה ברור שהביצה אירחה חגיגות ומלחמות.  אחרי אחת החגיגות המוצלחות במיוחד החליטו השבטים לייבש את הביצה ולחפור מערכת ניקוז ולהקים סכרים וב 21 באפריל בשנת 753 לפנה”ס,  נחנך הפורום והאימפריה הרומית נוסדה.

הפורום שימש כמקום לחגיגות, מסחר ופוליטיקה וכמקום מפגש לבני השבטים. כיום ניתן לבקר בשרידים של הפורום ברומא, לטייל בין המקדשים ולבקר בקניון מסחרי בן שלושה קומות שהפסיק לפעול לפני כ 1,500 שנה.  החגיגות הגדולות ביותר בהיסטוריה של הפורום תועדו בגלעדים מסוגים שונים שחלקם שרדו עד ימינו, כמו לדוגמא, שער טיטוס.

שער טיטוס הוקם כגלעד לקיסר טיטוס ולהזכיר את החגיגה הגדולה ביותר שהוא הביא לפורום – חגיגת כיבוש יהודה וירושלים.  התבליט על השער הוא למעשה תמונה ב2.5 ממדים של החגיגה במהלכה סחבו השבויים מממלכת יהודה את אוצרתיהם והציגו את שלל המלחמה לפני האזרחים הרומאים.  בנוסף לכלי המקדש, היו קבוצות נוספות של שבויים שסחבו שיחזור של הקרבות שנבנו בחול ובאבן.  כאשר כל קבוצה הגיע לפני הסנאט, נשחטו העבדים לקול תשואת הקהל.

אבל מעבר לחגיגות, בפורום נוצר המיתוס של “השלום הרומאי” ופותח הסנאט הרומאי שהשכיל לשלוט ולפתח אימפריה אדירה.  הפירוש המילולי של פורום הוא “מקום ציבורי בחוץ” והשילוב של דת, מסחר ופוליטיקה היה מקור כוחה של האימפריה הרומית.  הפורום שוכפל לערים נוספות ברחבי האימפריה, גם פיזית וגם רעיונית.  כיום, העם היושב בציון יכול לבקר בגרסה אובלית יפיפיה של הפורום בג’רש או להתחבר ולהקשיב להרצאות מפורום קיסריה.

 

הפורום בג’רש (צילם צור שיזף)

 

ועכשיו יש פורום גם לקהילת הסדנא.  הפורום משדרג ומחליף  את קבוצות הדיון בהם השתמשנו עד היום.  הפורום מאפשר לקהילות הסדנא להתפצל ולהתאחד לפי העניין – לא כל הודעה מגיעה לכל החברים – כל חבר יכול לבחור ולעקוב אחר הנושאים והקטגוריות המעניינות אותו.  הגמישות מאפשרת לנו להוסיף קטגוריות כמו מחפשים ומציעים עבודה בלי להרעיש – רק קטגוריות ודיונים אותם אני מסמן מגיעים לתיבת הדואל שלי.

השקט בא עם מחיר מסויים – כדי לדעת מה קורה בסדנא אני צריך לבקר מפעם לפעם באתר הפורום – http://forum.hasadna.org.il – ולסרוק את הנושאים החדשים והמדוברים.  הפורום מבוסס על דיסקורס – פרויקט קוד פתוח חדש יחסית עם קהילה של מעל 12,000 מפתחים ומעצבים – והמערכת בעלת  יכולות רבות ומגוונת.  לדוגמא, יש לי עמוד פרופיל ציבורי שמאפשר לכולם לראות את התרומות שלי ועוזר לי להזכר בדיונים שלקחתי בהם חלק – כנסו, כנסו ובואו לפורום!

1 תגובה
  1. עמית גל
    עמית גל אומר:

    הכוח של האנושות התבסס תמיד על יכולת של הרבה אנשים לתקשר אחד עם השני

    Reply

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *