אז מה נסגר עם כנסת פתוחה ?

בשבוע שעבר רבים מכם שמעו שהאתר הוותיק והאהוב, כנסת פתוחה, נחסם ולא יתעדכן עוד עם פתיחת מושב הכנסת החדש. התרגשנו עד אין קץ לקבל מכם את כל הפניות, ההצעות לעזרה, הבעות התמיכה והדאגה הכנה למצב הדמוקרטיה הישראלית. תודה!

למי שפיספס

ביום ראשון שעבר, בני דאון, אחד המייסדים והמתנדבים הוותיקים של הפרוייקט, העלה פוסט בעמוד הפייסבוק של כנסת פתוחה ובו הודיע כי התייאש ממלאכת התחזוקה חסרת התכלית של האתר, שהוא תולה את המקלדת ומכבה את המעבד. הפוסט התפשט על פני הפידים כמו סרטון של חתול שהולך על מקלדת, וכלי התקשורת שבמשך שנים התרגלו לעשות שימוש באתר, מיהרו לספק חשיפה לסיפור.

ישנן מספר דרכים לספק גישה למידע ציבורי:

  • פרסום קבצים בפורמט קריא מכונה: למשל, תקציב המדינה מתפרסם כיום בקבצי אקסל, שניתנים להורדה.
  • העמדת API: ממשק המסדיר למפתחים גישה מבוקרת למאגרי נתונים. למשל, משרד התחבורה מספק API לנתוני מיקום של אוטובוסים שמתעדכנים באופן תדיר בזמן אמת. האפליקציות מוביט וגוגל-מפות מתחברות ישירות לממשק הזה.
  • פרסום מידע באתר: המידע אמנם מפורסם, אבל לא פתוח. לא ניתן להוריד אותו על מנת לבצע עיבוד ואנליזה מורכבת. במקרה כזה מפתחים יכולים לבנות תוכנה קטנה בשם scraper ששולפת את הנתונים בעצמה מהאתר. לדוגמה, כדי ליצור מאגר של כל הרופאים בקופ”ח אפשר להיכנס למערכת חיפוש הרופאים באתר, לחפש רופאים אחד אחד ולאסוף למאגר. זה מה שסקרייפר עושה.

מי חסם את מי?

לאתר הכנסת יש ממשק API חלקי מאוד, שאינו עובד בצורה תקינה ואינו מתוחזק. לכן מפתחי כנסת פתוחה בנו עשרות סקרייפרים שונים שמלקטים את המידע על פעילות הכנסת. אם כך, מה הבעיה? השימוש בסקרייפרים אינו שיטה ברת-קיימא. מבנה המידע באתר הכנסת משתנה חדשות לבקרים, מה שכל פעם שובר את הסקרייפרים ומונע מכנסת פתוחה להציג מידע עדכני ואמין.

שבע שנים של בדידות

כבר 7 שנים אנחנו נמצאים בקשר רציף עם הגורמים האמונים על אתר הכנסת, כותבים נירות עמדה מפורטים, נוסעים לירושלים לפגישות, ומבקשים שיטפלו ב- API למאגר המידע העצום שהכנסת מחזיקה, יחזירו רישום תקין של נוכחות לוביסטים בוועדות ויתקנו את שלל הבאגים באתר. אבל אנחנו לא ממש בראש מעייניהם של אותם גורמים. למעשה, נראה שבעיניהם אנחנו בעיקר מטרד.

אז מה קרה הפעם? הכנסת התקינה תוכנה שנועדה להגן על האתר מפני איומי סייבר, רק שהתוכנה חסמה גם את הסקרייפרים שלנו. זו לא הפעם הראשונה שבה השינוי נעשה באופן חד צדדי, מבלי ליידע אותנו, וגורם לנו להשקיע זמן רב כדי להבין מה מקור השיבושים שהופיעו במידע של כנסת פתוחה. כרגיל, הפניות שלנו נענו בתשובה שהענין “בטיפול”, כשאותו טיפול נמשך ונמשך, למרות שברור לנו שניתן היה לפתור את הענין בקלות.

בלית ברירה, נאלצנו להודיע למשתמשים ערב לפני פתיחת מושב החורף, שלא נוכל להמשיך ולספק נתונים עדכניים ואמינים. מה שקרה מאותו הרגע היה לא פחות ממדהים. הטלפון לא הפסיק לצלצל, הוצפנו בפניות ובהצעות לעזרה, התקשורת רעשה, אזרחים פנו לח”כים ברשת, שנענו ופנו בתורם למנכ”ל הכנסת בבקשה לפתור את הבעיה. גם דוברות הכנסת נאלצה להתמודד עם אינספור פניות בנושא.

הלחץ הציבורי פעל והכנסת מיהרה ליישם פתרון אד-הוק שנותן לסקרייפרים שלנו היתר פרטני לשאוב את המידע. כנסת פתוחה שוב באוויר, אבל השינוי האמיתי עוד לא קרה.

החזון המקורי של הפרוייקט היה להפוך למיותר, על ידי כך שאתר הכנסת יירש ממנו את כל הפונקציות של הנגשת המידע לציבור. בינתיים לכנסת יש תוכניות גרנדיוזית ארוכות שנים, בזמן שכנסת פתוחה ממשיכה לספק לציבור שירות שהוכיח את עצמו, במיוחד בימים האחרונים, כחיוני ביותר.

אנחנו דורשים מאנשי חטיבת המידע בכנסת להטות את אוזניהם לציבור ולפעול למען כנסת שקופה באמת, שפותחת את השערים למאגרי הנתונים שלה ומנגישה את הפעילות הפרלמנטרית לא רק דרך האתר שלה, אלא גם בהעמדת כל המידע שהיא מחזיקה לרשות הציבור, בפורמט פתוח אמיתי: מידע גולמי, קריא מכונה, מתעדכן, ברישיון פתוח.