כשהידע הציבורי נמצא אצל הציבור

ברובם ככולם של הפרויקטים שהסדנא לידע ציבורי מקדמת כיום המטרה היא לחלץ מידע שנמצא במוסדות השלטון (התקציב, תהליכי החקיקה בכנסת, רשימת החוקים), ולשחרר אותו לטובת הציבור בפורמט ברור ושימושי.

לפעמים – המידע הציבורי שצריך לארגן – נמצא דווקא אצל הציבור: כל אחד מאיתנו יודע מה מתרחש בסביבתו הקרובה, אבל בכלל לא פשוט לבנות את התמונה הגדולה.

בעקבות הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות בקניה ב2007, נשטפה המדינה בגל אלימות. הבלוגרית אורי אוקולוהו (Ory Okolloh) קיבלה עדויות מהשטח למעשי האלימות, אימתה אותם ודיווחה עליהם בבלוג שלה – כדי שהעולם יידע. כשהדיווחים התרבו – ומלאכת האימות וההצלבה נעשה קשה יותר, היא שיוועה לאוטומטיזיציה של איסוף הדיווחים. מפתחים שקראו את הבלוג שלה הרימו את הכפפה והקימו את האתר “אושהידי” (עדות או עד בסהוולי), שאיפשר לאסוף ולתעד דיווחים שהתקבלו באמצעות הודעות טקסט (בSMS, בטוויטר, בדוא”ל ודרך האתר), ולהציג אותם על גבי מפה. הפלטפורמה היא בקוד פתוח, ומאז נעשו בה עוד שימושים ברחבי העולם – כמו דיווחים ממערכות בחירות (בהודו, בלבנון), דיווחים על מחסור בתרופות (באפריקה) דיווחים מזירות אסון (האיטי), ודיווחים על סכנות לרוכבי אופניים, התקדמות פינוי השלג ומפת פשיעה (בארצות הברית). כמובן שמקומה של מצרים לא נפקד.

ומה אצלנו?

למרבה השמחה, למרות שגוגל מפות (תשתית המיפוי שבשימוש רוב האתרים האלה) לא מאפשרים שימוש במידע הגאוגרפי במפות שלהם לאפליקציות חיצוניות, אושהידי תומכים גם ב”Open street map” שכוללת מיפוי לא רע של הארץ.

ניתן לחשוב על עוד שימושים לפלטפורמה הזו בארץ – דיווחים מהשטח באירועים כמו השרפה ביערות הכרמל או ההתנתקות, דיווחים על מפגעים או זיהום ברחבי הארץ, דיווחים על אלימות כנגד נוסעים או נוסעות באוטובוסים עם הפרדה ועוד.

פער מרכזי לדעתי שקיים כרגע – שהסדנא יכולה להציב מטרה למלאו – הוא מחסור בתרגום לעברית של התשתית – כך שאם תהיה בקרוב סיבה מתאימה (ובעזרת ה’ חיובית) להשתמש בתשתית כזו – היא תהיה אצלנו בארגז הכלים.

עדכון: אתם מוזמנים לעזור בתרגום – צרו חשבון באתר – http://tafsiri.ushahidi.com/ בהגדרות החשבון ביחרו שאתם רוצים לתרגם לעברית. מבטיח לאשר מהר. תודה על העזרה.

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *