המצפן והמכ"ם

לפני הבחירות ב2009 פורסם בYNET על ידי המכון לדמוקרטיה כלי שאמור לעזור למצביעים להבין איפה הם ממוקמים ביחס למפה הפוליטית של המפלגות בישראל: המצפן הפוליטי. (המצפן הישראלי כרגע לא מקוון, אך ניתן להתרשם ממצפנים במדינות אחרות). הרעיון – כיוון שאי אפשר לסמוך על המפלגות שיציגו את עמדותיהם לפני הבחירות באופן כן (כך טוען מפתח המצפן – פרופ’ אנדרה קרוול), עמדותיהן של המפלגות השונות בשאלות בנושאים העומדים על הפרק (ימין/שמאל כלכלי, יוני/ניצי, דתי/חילוני) התבררו מתוך המצעים וההצהרות של המפלגות. המשתמש במצפן ענה על השאלות, ויכול לראות היכן הוא נמצא על שלושת הצירים ביחס לכל המפלגות – ובפרט לראות איזו מהמפלגות קרובות אליו או רחוקות ממנו.

התמונה מתוך “עבודה שחורה”

הבעייתיות המרכזית של ה”מצפן” היא שהוא הסתמך על “דיבורים” של חברי הכנסת והמפלגות, ולא על ה”מעשים” שלהם. אף אחד לא בודק האם חברי הכנסת פועלים בהתאם למצע של המפלגה שלהם (אלא אם יש אינטרס מיוחד לכלי תקשורת כלשהו). התחושה הכללית היא שהמצע הוא מסמך טריוואלי שרוב הבוחרים (וכנראה גם הנבחרים) לא טורחים לקרוא. “מצפן” שמנגיש את המידע הכתוב במצע לא יתרום הרבה.

קצת פחות שיחות, קצת יותר אקשן בבקשה

בקרוב יתקיים האקתון של הסדנא לידע ציבורי במשרדי גוגל בתל אביב. אחד מהפרויקטים עליהם אנשי הסדנא מתכננים לעבוד הוא “מכ”ם חברי הכנסת”. שוב ניסיון למקם את המשתמש על גבי המפה הפוליטית – הפעם על בסיס הצבעות חברי הכנסת. נכון שלחברי כנסת יש תפקידים רבים מעבר להצבעה בכנסת (התבטאויות בתקשורת, ייזום חוקים ולעתים גם קידומם, קשר עם הבוחרים, השתתפות בועדות הכנסת ובהפגנות), אולם ההצבעה על הצעת חוק היא פעילות מאוד ברורה (בעד/נגד/נמנע), שבזכות הפעילות של “כנסת פתוחה” נגישה לאנשים ולתוכנות מחשב.

לפי האפיון של המכ”ם, משתמש יוכל לענות איך הוא היה מצביע במספר הצבעות, ולראות מי מחברי הכנסת הכי דומה לו באופן ההצבעה ומי הכי שונה. מסתבר שקיים כבר אלגוריתם (שעוד לא ראיתי), ועיצוב מדליק במיוחד של סטודנטיות משנקר (ויקי ובתאל).
אני מקווה שהאלגוריתם יכלול בחירה של הצבעות “מעניינות” – כלומר לא כאלה שבהן כל חברי הכנסת הצביעו באותו אופן, אלא כאלה שעוררו יותר מחלוקת, ומגוונות בנושאים שלהם, עם ייצוג הולם לנושאים מרכזיים ואזוטריים יותר. מעניין אם יימצא פתרון לכך שרוב ההצבעות נובעות משיקולים מפלגתיים (קואליציה או אופוזיציה), וניתן למצוא מקרים בהם חברי כנסת שינו את הצבעתם כאשר מפלגתם הייתה בקואליציה, ולפעמים אף כאלה שהצביעו נגד הצעות חוק שהם העלו (לזה הייתי שמח לשים לינק, אבל אני לא מוצא כרגע).

שאלה נוספת שמעניינת אותי היא איך האלגוריתם יתמודד עם הצבעות “נמנע”. האם הצבעות כאלה ישפיעו על הח”כ הקרוב אליי (שנמנע גם הוא מאותה ההצבעה), או יהפכו את ההצבעה המסוימת הזאת ללא רלוונטית באיתור חבר הכנסת שלי?
אתם מוזמנים להשפיע ולעזור בפיתוח המכ”ם, או בפרויקט אחר שמעניין אתכם במסגרת ההאקתון והסדנא בכלל.

 

3 תגובות
  1. אוהד
    אוהד אומר:

    אולי יהיה הכי מדוייק למדוד חברי כנסת לפי צביעות. כלומר, להשוות מה אמרו אל מול מעשיהם בפועל?

    Reply
  2. אורי
    אורי אומר:

    מה קרה מאז? מישהו מימש התאמת תשובות משתמש למפלגה\ח”כ קרובים לפי הצבעות\הצעות חוק?

    Reply

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *