יש בינרשת?

לאחר שנים של עבודה בעולם ההיטק הישראלי עברתי לעולם החברתי וחזרתי להשתמש בעברית.  הסטרטאפים אינם משתמשים בעברית.  גם כאשר מדובר בשני דוברי עברית שגרים ועובדים בישראל, מסמכים והודעות דואל נכתבים באנגלית ועברית היא שפת הדיבור בלבד.

זה למעלה מחמש שנים שנים, שאני משתמש בעברית גם כשפת כתיבה ומצאתי שהעברית עוזרת לי להבין את העולם שסביבי.  למרות שאני מבין לא מעט מושגים באנגלית, בעברית ההבנה עמוקה ומשמעותית יותר.  בשפת אם, התסמיכים (אסוציאציות) זורמים טוב יותר, מה שמקל עלי לקשר בין מושגים ידועים ולהבין את משמעותם של מושגים חדשים.

יחד עם הקנאות לעברית אני מכיר בצורך של כל שפה להתפתח ולאמץ מושגים חדשים.  יש הרבה מה ללמוד מהתרבות האנגלוסקסית, אבל תהליך האימוץ של מושגים חדשים אינו טריוואלי.  מחדשי השפה העברית והאקדמיה ללשון העברית עשו ועושים הרבה כדי לפתח את העברית ולתרגם מושגים נפוצים מלעז.  מטבע הדברים, חלק מהתרגומים שהאקדמיה מציעה מוצלחים וחלקם מוצלחים פחות.  תרגום לא מוצלח שכזה הוא התרגום של האקדמיה ל”אינטרנט” – “מרשתת”.

הכוונה היתה טובה – מבנה המילה דומה לתרגום שהצליח – מקלדת – והמילה כוללת בתוכה את השורש ש.ת.ת. ממנו נגזרת המילה תשתית.  הבעיה היא שהאינטרנט אינו עוסק בתשתית (או לפחות לא בתשתית פיזית)  ובכלל, המילה “מרשתת” משאירה טעם מר ושותת ואינה בשימוש מעבר לשאלוני טריוויה.  כדי למצוא תרגום טוב יותר חזרתי למקורות, אל התקן של פרוטוקול האינטרנט, RFC 791, שמתחיל ב:

The Internet Protocol is designed for use in interconnected systems of packet-switched computer communication networks

 

בזמן שפותח הפרוטוקול כבר היו רשתות מחשבים מקומיות ותפקידו של האינטרנט היה לחבר את הרשתות האלו אחת לשניה.  האינטרנט בא כדי לחבר בין הרשתות ולאפשר לכל זוג מחשבים שמחוברים לאחת מאותן רשתות מקומיות לתקשר אחד עם השני.

כלומר, האינטרנט הוא למעשה “בינרשת”, הטווח שנמצא בין הרשתות המקומיות.  זה נכון גם ברמה של שידור חבילות מידע וגם ברמה של הרשתות החברתיות שמשמשות אותנו כיום.  המושג “רשת חברתית” קיים כבר מסוף שנות ה-60 והוא שימש ומשמש סוציולוגים, אנתרופולוגים, חוקרי תרבות ופסיכולוגים, כדי לתאר את המצע על גביו מתנהלות תופעות חברתיות כגון הפצת שמועות או אופנות, היווצרותן של עמדות ודעות קדומות.
הבינרשת איפשרו לפייסבוק ודומיה ליצור שירות בענן בו כל אחד יכול לתחזק את הרשתות שלו, להתעדכן ולהפיץ תכנים בין חבריו והשאר. הבינרשת והבינרשת החברתית מאפשרים לכל משתמש את הכוח לקחת תוכן ממשתמש כלשהו ולהפיץ בין הרשתות שלו.  בבינרשת החוזק של אדם נקבע על פי הרשתות שלו ועל פי הרשתות של קוראיו.

ועכשיו, קוראי היקרים, מישהו מכיר מישהו באקדמיה?

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *